Review XXVII. – Svet patrí nám

Derby je vždy najdôležitejší zápas v roku. Ľudia sú v Trnave po futbale vyslovene hladní. To sa ukázalo už pri obednom odchode hráčov na derby, kedy sa v okolí štadióna zišli stovky ľudí, aby podporili našich hráčov. A hráči to fanúšikom na ihrisku vrátili. Na Slovane sme boli lepším mužstvom a zaslúžene vyhrali.

ŠK Slovan Bratislava – FC Spartak Trnava 1:2 (0:1)
Góly:
12. vlastný, 65. Savvidis

Zostava: Takáč – Koštrna, Kóša, Twardzik, Mikovič – Grič, Savvidis – Cabral (90.+1 Yao), Vlasko (86. Benovič), Yusuf (80. Tsaousis) – Ristovski

Základná zostava sa (aj s ohľadom na zdravotný stav kádra) vykryštalizovala a tréner Michal Gašparík nemal dôvod do nej zasahovať oproti poslednému zápasu.

Postrehy:

Na to, akou individuálnou kvalitou disponuje Slovan má pomerne veľké problémy s pressingom najmä pri zakladaní akcií od brankára a obrany. A Spartak to dokázal už od začiatku využiť. Umným pressingom dokázal dostávať pod tlak Greifa, Abenu, Božikova a Vernona, ktorým sme nedovolili jednoduchú rozohrávku a tým sme sa dokázali pomerne hladko dostávať k loptám, ktoré v strede zbierali najmä, po ihrisku skvele sa pohybujúci, Savvidis a Koštrna.

Spartak pristúpil k zápasu dobre. Hráči si dokázali pýtať fauly. Najmä Ján Vlasko dokázal spraviť z De Kampsa adepta na vykartovanie a dostať ho pred oči rozhodcu, čím aj samotný De Kamps musel postupom času zľaviť z intenzity zákrokov. Rovnako sa to podarilo aj Saymonovi Cabralovi pri Vernonovi.

V 11. minúte si práve Ján Vlasko umne vypýtal práve od De Kampsa faul a vybojoval štandardnú situáciu. Štandardku vynikajúco zahral na zadnú žrď odkiaľ Twardzik po nacvičenom signále servíroval do prázdnej bránky Ristovskimu. Tomu už druhé kolo po sebe zobral gól z kopačky stopér súpera. Avšak, určite mu to nevadilo. Dobrú prácu pri štandardke odviedol Grič, ktorý odstavil teatrálne padajúceho De Kampsa.

Po góle sa trochu očakávane dostal do platonického tlaku Slovan. Nebezpečný boli najmä z ich pravej strany, kde Čavrić robil problémy Mikovičovi. Aj kvôli tomu, že Dele má mierny pokles formy a nefunguje tak ako tomu bolo v úvode jarnej časti. V 25. minúte si prvý dobrý zákrok pripísal Dominik Takáč, ktorý si poradil s tečovanou strelou Strelca.

Dôležitým aspektom zápasu bolo, že nám vynikajúco fungovala pravá strana. Kristián Koštrna podal svoj jednoznačne najlepší výkon v trnavskom drese. Čítaním hry, zakladaním akcií a zodpovednou defenzívou dokázal totálne eliminovať podľa môjho názoru najlepšieho hráča Slovana Mohu. Kiko Mohovi tak znechutil futbal, že sa z kraju presúval čoraz viac do prehusteného stredu. Stred mal však vo včerajšom zápase iného kráľa – Kyriakosa Savvidisa.

Naďalej sme boli nebezpečnejší tím a dostávali sme sa do zaujímavých situácií. Či už Cabral, ktorý zaváhal v nádejnej situácií (treba dodať, že bol jednoznačne faulovaný), alebo Twardzik. Ten výborne prečítal hru a defenzívnym zákrokom na úrovni stredového kruhu nás dostal do situácie
4 vs 2, ale trochu sa ukvapil.

Keby som stopér, tak určite by som nechcel, aby hral proti mne v našej lige Milan Ristovski. Zvádzal veľké množstvo fyzických súbojov, výborne napádal a navyše to vie s loptou a je tímový hráč. Osobne som fanúšik presne takýchto typov útočníkov. Ostáva len dúfať, že sa nájdu zdroje na jeho udržanie.

Výborným výkonom sa tiež prezentovala stopérska dvojica. Twardzik hrá pri Sebovi Kóšovi zodpovedne. Do toho je schopný vďaka svojmu čítaniu hry predviesť zákroky, ktoré sú deliacou čiarou pre nadštandardného hráča. Zo Seba Kóšu musí mať radosť každý trnavský fanúšik a tiež klubový účtovník. Je unikátne, že v takom veku podáva, tak kvalitné výkony v seniorskom futbale na pozícii stopéra.

Druhý polčas začal mierne vyššie napádať aj Slovan z čoho pramenila chyba Savvidisa s Kóšom v 52. minúte. Superzákrokom sa blysol Domino Takáč. Budeme sa opakovať, ale v tej bráne pôsobí až neskutočne dobre a pokojne. V Trnave bude onedlho velikánska brankárska dilema. Ale to sú príjemné starosti.

Ďalšia vec, ktorá nás môže tešiť je to, že Mišo Gašparík dokáže promptne reagovať na zápas svojimi pokynmi. Už viackrát sme videli ako sme počas druhého polčasu eliminovali silné stránky súpera z prvého polčasu. Martin Mikovič začal hrať bližšie Čavrića, pohyboval sa o trochu vyššie v defenzívnych súbojoch a malo to za následok, že ho absolútne vymazal z ihriska. A do toho dokázal získavať lopty z ktorých mohli byť nebezpečné brejky. Mikiho v tomto smere brzdil Yusuf Bamidele. Mikimu sadol post, tréner, aj pozícia lídra. Je radosť ho sledovať.

Neprestávali sme napádať, aj keď už to logicky nebolo v takej intenzite ako v prvom polčase. Veľmi dobrý zápas hral Jany Vlasko. Vytrpel si veľa faulov, aj on odviedol dobrú prácu pri napádaní a vracal sa veľmi hlboko na pomoc defenzíve. Do toho bol nebezpečný zo štandardiek. Jakub Grič na osmičke je výborný. Uvoľnený od úlohy zakladania útokov a schopný využívať jeho najlepšie vlastnosti v prospech tímu. Z jeho strany sa stal kvalitný a nadštandardný výkon od presunu na tento post štandardom

V 65. sa k priamemu kopu postavil Kyriakos Savvidis. Nepáčila sa mu pozícia umiestnenia priameho kopu, tak sa rozhodol loptu si naraziť o múr a následne delovkou roztrhnúť sito a skelety na Národnom futbalovom štadióne. Krásny gól. 2-0

Po tomto momente sa síce Slovan dostal k ešte väčšiemu držaniu lopty, ale nehrozil prakticky z ničoho. Dominik Takáč bol na ceste za ďalšou nulou. Ale našim hráčom bolo trochu ľúto, že Domino nemá moc roboty a tak sa po nedorozumení Savvidisa s Cabralom darovať Slovanu penaltu a dať Dominikovi trochu roboty. Nechýbalo veľa, a Takáč mohol penaltu mať.

Vítazstvo sme však aj napriek tomu pohodlne ubránili. Víťastvo, ktoré sa v Trnave bude vždy počítať. Bojovnosť, agresivita, tímový výkon, odvaha a prístup k zápasu. Spartak má pod Michalom Gašparíkom tvár. Opäť sa budeme opakovať, ale stačí si pozrieť prístup k poslednému derby pod trénerom Hrnčárom a prístup dnes. Naposledy nastúpil Spartak odovzdaný už týždeň dopredu, keď tréner Hrnčár radšej šachoval so stopérmi v mene „skúseností“ akoby dal šancu hráčom, ktorí tu na ten post prišli. Futbal v Trnave má opäť raz zmysel. Nech to dlho vydrží. Teraz nám zas týždeň bude patriť svet.

Hráč zápasu:

Bolo skutočne veľa adeptov. V strede dominantný Savvidis, výborný Takáč, skvelý Mikovič v druhom polčase, pracovití Grič a Ristovski… Ale nad všetkými za nás bol Kristián Koštrna. Ako sme spomínali defenzívne totálne vymazal Mohu, veľmi dobre čítal hru, bol kľudný a konštruktívny na lopte. Výborný výkon, len tak ďalej.